onsdag 4 november 2009

Gröna molntrosor



Jag gjorde ett byte med Anna (Snoddas). Hon fick ett halsband av mig och jag fick tyger + ett mönster av henne.

Jag ville ha ett trosmönster, har letat men inte hittat något bra. Igår kväll klippte jag ut två par och började sy, till att börja med gick det bra. Lyckades fodra och vändsy grenen, sydde i resår upptill, men när jag kom till momentet att kanta benöppningarna gick det inget vidare, det blev tydligen för tjockt för tvillingnålen vek sig, så jag fick sprätta upp tvillingsömmen och började istället sy fast mudden med trestegssicksack men det blev ju inte bra för mudden blev för uttänjd och öppningen blev för stor. Började klippa bort mudden och tyckte på ett ställe att det var väldigt vad trögt det gick att klippa, hade missat att plocka bort en nål så nu är saxen helt kass, går knappt att klippa av en tråd. Fick i alla fall bort mudden och sydde istället i resår med trestegssicksack och de blev till slut färdiga och ser rätt ok ut. Kom på att jag skulle ha kantsytt med overlocken i benöppningarna innan jag sydde på resåren så hade det ju sett snyggare ut.



Böjd tvillingnål och bortklippt mudd... så kan det gå när man syr för sent. Som ni ser hade jag tänkt att kanta med orange mudd men det gick åt skogen den här gången.

Passade trosorna då? Nej, benöppningarna blev för små, får ta längre resår på nästa par. Tur att jag bara har sytt det ena paret det andra kanske jag ger mig på senare ikväll, men man ska inte sy när man är för trött!



Halsbandet som Anna fick i bytet

10 kommentarer:

Anna-Snoddas sa...

Synd att de blev för små efter så mycket slit! Hoppas att det flyter på bättre nästa gång! :) Och TACK ännu en gång för det underbara halsbandet!

Erica/Bubben sa...

usch vad jobbigt det är när allt bara blir fel. Strongt av dig att fortsätta ändå. Om det hade varit jag hade de nog hamnat i ufo högen..

LumLum sa...

Det är roligt att sy trosor, men lite pyssligt.

Du gör väldigt snygga smycken.

KRUMELEJ sa...

Trosar har jag aldrig försökt mig på, men himmel vad häftigt det blev med molntyg. Hoppas att det går bättre nästa gång.

Mia sa...

Kul att sy ett par trosor. Jag var på odd mollys utförsälning och såg ett par fina trosor men 175 kr för så lite tyckte jag var dyrt. Samtidigt tänkte jag att man syr inte trosor så ofta men kanske skall göra ett försök ändå.

Har du någon speciell resår i benöpningen. Jag tror faktiskt att det var tur att du inte fick på bandkantningen för det kan bli lite för klumpigt vid benen.

Fint halsbandet var gillar lövet. Öronhängena innan var också fina som små bär.

Nu blev det långt.

ikketikketheo sa...

Ja usch vad det kan vara jobbigt. Speciellt när "små" plagg strular till och man tycker det är allt för mycket jobb med en liten liten tygbit är det jobbigast tycker jag.
Även om troserna inte passar så tycker jag dom ser supersöta ut! Lycka till med nästa!

LillaBarn sa...

Ja trosor verkar vara himla krångligt tycker jag. Det får nog bli ett projekt när Jade är lite större kanske. Fast fina tyger är ju inget det finns gott om här, så det blir ju att bara använda "fintygerna" från Sverige till speciella plagg. Så hon får tyvärr ha på sig Dora the explorer och rosa fula trosor sålänge... Synd att de blev för små, för de ser jättefina ut!
Posten hit tar cirkus 10 dagar, så jag väntar med spänning... Talar såklart om när det kommer fram!!

LillaBarn sa...

Och idag kom det, tack så jättemycket - vilket underbart halsband, I love it! Jag kanske återkommer om ett till snart om det går bra. Min bästa väninna ska få en liten bebbe om några veckor så så fort jag vet vad bebben ska heta så blir det nog ett önskemål om ett sånt halsband till henne. Fin present!!! Och tack för de extra "vad de nu heter", jag ska prova att stansa. Hur hårt ska man banka med hammaren??? Jag vill ju helst inte slå sönder dem... Tack igen så jättemycket!!!! Kram

Libe sa...

Det är knepigt att få trosor snygga just vid grenen :-S själv så provade jag med att klippa infodringen lite smalare än själva trosan så att det bara var det yttre tyget som skulle vikas in över infodringen :-) jag hoppas att nästa par blir lättare att sy

Helena sa...

Vilket bra tips, att sy infodringen lite smalare, får testa det på det eventuella tredje paret trosor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...