onsdag 1 oktober 2008

Nyckelpigeprickigt set


I lördags klippte jag ut tre set som ska bli presenter till tre småttingar. Hann inte sy något efter det. I söndags satte jag mig och började sy ihop det första setet. Tanken var att det skulle ha blivit färdigt då men så blev inte fallet. Halsmudden såg inte klok ut när den var färdigsydd! Den var helt utdragen, så det var bara att börja sprätta. Sen var klockan så mycket så jag orkade inte färdigställa det. Det var mudden som var allt för tunn och elastisk. Mudden är stuvbitar jag köpte på Andersson & Hjalmarsson. Ja, jag har faktiskt inte visat allt jag köpte när jag var där i torsdags...

Jag har varit på planeringsdagar med jobbet i måndags och tisdags så därför har det dragit ut lite med att få det här färdigt. Igår när jag kom hem blev det inget sytt men idag har jag i alla fall fått på halsmudden. Jag tog röd mudd från Stoff och stil istället. Så nu är det två olika sorters mudd, en i ärmsluten/bensluten och en i halsringningen. Orkade inte sprätta bort och byta. Stoff och stils mudd är något mer blekröd. Syns färgskillnaden mycket? Kanske lite svårt att se i och med att bilderna är tagna nu i kväll i dålig belysning. Jag hoppas på att mottagaren tycker att det är fint i alla fall.

Velour och mudd kommer från Andersson & Hjalmarsson. Mudd även från Stoff och stil till halsringningen. Jag har använt mig av Meedoms raglantröjemönster strl 68, form 1. Byxmönstret är också ur Meedoms bok, även de i strl 68, form 1, jag tycker form 2 blir så väldigt baggy. Nu ska jag snart ge mig på nästa set, eller också får det eventuellt bli i morgon. Måste hinna se vad alla ni andra har hunnit sy för fina saker också innan det är läggdags!

2 kommentarer:

Lucia sa...

Den var underbar i färgen men det är ibland svårt med halsmudd, nu har jag verkligen börjat sondra runt alla tröjmönster och så när jag hittar ett ska jag hålla hårt vid det och bara göra mindre justeringar själv. Om man vill ha längre, kort ärm luva osv. Men jag hatar halsmudd så jag brukar sy en luva isället.

Helena sa...

Tack för uppmuntrande kommentarer! Halsmudd är inte lätt att sy! Har inte sytt så många än så länge men det är sant att det är övning som ger färdighet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...