onsdag 23 juli 2008

Sytt i våras - kläder

Ja, jag började som sagt att sy så smått tidigt i våras med inspiration från en mängd sybloggar. Jag använder mig som så många andra av bl a Gynthers böcker för att få tips. Åsa Lennartssons "Sy barnkläder av mjuka tyger" har riktigt bra grundmönster. Just nu har jag lånat hem Kerstin Lokrantz "Barnkläder som du lätt kan sy själv", där verkar det också finnas en hel del fina kläder, men man får i så fall själv rita upp mönstren eftersom det inte finns några medföljande mönsterark, så jag känner ett visst motstånd där kan jag säga. Jag vill gärna ha mönstren färdiga, bara att rita av, inte behöva mäta med linjal. Boken "Babycool" har jag också använt mig av. Nu är min dotter så stor, strl 92/98, så de mönstren är väl i minsta laget men som inspirationskälla är den jättebra.



Muddjeans à la Babycool



Flodhästtyg från IKEA



Retrobralla


Muddjeansen är sydda av ett par av mina gamla avlagda streatchjeans. Urtvättade och mjuka. Mudden kommer från Stoff och Stil. Dagispersonalen tyckte att byxorna var jättefina! Sånt blir man glad av att höra. Flodhästtyget är från IKEA. Jag tycker att det är jättefint. Den vita mudden är från en avlagd collegetröja. Retrobrallan är sydd av ett mjukt, gammalt påslakan som jag fått av min mormor och mudd från den redan sönderklippta collegetröjan. Fina och användbara kläder till ett väldigt lågt pris. Flodhästbyxorna med midjemudd har jag gett bort till en väninnas pojk som är 1 år. Min dotter fyllde 2 år nu i juli. Det andra paret satt precis när de var färdiga, nu börjar de vara i minsta laget så jag ska sätta dit mudd i benen och i midjan så att hon kan ha dem lite till.

1 kommentar:

Peder sa...

Mormors påslakan kom till användning ser jag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...